Блинова О. Є. Соціальні стереотипи та ідентичність: особливості взаємозв’язку

Статтю присвячено аналізу взаємозв’язків між соціальними стереотипами і соціальною ідентичністю в умовах глобалізації суспільства. Обстоюється думка, що соціальні стереотипи, які закріплюються в суспільстві, детермінують систему його цінностей, норм, правил і звичаїв, виконуючи функції соціальної ідентифікації особистості. Групову ідентичність розглянуто як ототожнення індивіда з груповими цінностями, нормами, позитивними стереотипами. Показано, що оцінка відмінностей між членами інгрупи є більш диференційованою і визначається переважно індивідуальними особливостями особистості, тоді як оцінка відмінностей між групами завжди більш стереотипізована. Зроблено висновок, що у формуванні цих оцінок спрацьовує механізм соціальної категоризації, а це значною мірою схематизує отримані уявлення. З’ясовано, що в ситуації протиставлення “Ми” і “Вони”, зокрема в ситуації змагання за визнання чи статус, оцінки членів як інгрупи, так і аутгрупи стають більш стереотипними, що сприяє консолідації групової ідентичності. Стереотипізацію представлено як механізм орієнтації індивіда в надзвичайно строкатому, соціально неоднорідному середовищі. Оскільки сьогодні українське суспільство перебуває у стані “ідентифікаційної невизначеності”, як одне із важливих завдань виділено формування позитивних стереотипів як основи становлення та утвердження національної ідентичності.

Ключові слова: соціальний стереотип, соціальна ідентичність, ідентифікація, “Ми”-образ, “Вони”-образ.

pdf-icon

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *